Wednesday, May 23, 2007

Foto workshop s Jindřichem Štreitem

V životě se většinou nejlíp vydaří akce, které člověk vůbec neplánuje a přijde k nim tak nějak jako slepý k houslím. A přesně to se stalo minulou neděli mně. Honza Dokoupil zjistil že na Vsetíně bude mít přednášku Jindřich Štreit, jeden z nejlepších českých fotografů dokumentaristů. Do poslední chvíle jsem nevěděl, že se téhle akce budu účastnit, ale nakonec jsem (naštěstí!) jel. Dosud jsem byl na jedné výstavě jeho fotografií zachycujících běžný život na českém, ruském a francouzském venkově v minulém století. Tehdy jsem byl z jeho fotek naprosto unešený a na nedělní přednášce jsem jich viděl další desítky - a to s komentářem samotného Jindřich Štreita! Po besedě navíc následoval workshop na téma město a lidé. Prostě jsme vyrazili na procházku městem a mohli jsme samotného mistra pozorovat (a napodobovat!) v jeho práci. Učil nás všímat si okolí, být vnímaví, hledat motivy, témata a souvislosti pro naše fotografie. Nejvíc mě zaujala samozřejmost a nenásilnost s jakou přistupoval k úplně cizím lidem, oslovoval je a vysvětloval, že jsme jeho studenti, kteří se učí komponovat fotografie a že bychom si je rádi vyfotili. Jak sám říkal, je potřeba v lidech vzbudit důvěru - to se mu dařilo s neskutečnou lehkostí :-) Fotky, které se mi podařilo udělat za moc nestojí, daleko více si cením celé zkušenosti - toho, že jsem si mohl podat ruku se samotným panem Štreitem a poděkovat mu za velmi příjemně strávené odpoledne... Tady si prohlédněte Ondrovy fotky... A pro zájemce několik odkazů: institut tvůrčí fotografie, jedna z galerií, vyhledat obrázky v googlu...














No comments: