Thursday, July 24, 2008

Dospělý Cirrus


Trochu jsem se pídil po informacích a historii předlohy mého nejnovějšího přírůstku - po kluzáku Cirrus od německé firmy firmy Schempp-Hirth. Cirrus pochází ze stejného hnízda jako např. Discus, Ventus nebo Nimbus. Na stránkách aeroklubu Dvůr Králové n.L., kde jeden z Cirrusů létá, se lze dočíst toto:
Kluzák CIRRUS VTC je jednomístný samonosný středoplošník volné třídy (open class) určený pro sportovní výkonné plachtění. Prototyp kluzáku vzlétl v roce 1967. Kluzák zkonstruoval Dipl.Ing. Klaus Holighaus a do roku 1971 se vyráběl v německé firmě Schempp-Hirth kde vzniklo 107 ks. Následně byla výroba převedena do Vazduhoplovno Techniki Centar (VTC) ve Vrsaci v bývalé Jugoslavii. Zde vzniko dalších 63 ks.

Konstrukce:

Trup je tvořen kompozitovou skořepinou ze sklených vláken a epoxidové pryskyřice. Centroplán tvoří svařenec z ocelových trubek. Křídla jsou také skořepinová, ale potah je tvořen sendvičí CfC (compozit-foam-compozit). Dvoudílný kryt pilotního prostoru vylisován z organického skla, druhý díl je volně odnímatelný. Přistávací zařízení tvoří zatahovací kolo ve spodní části trupu a pevné kolo na zádi. Vlečné zařízení je součástí konstrukce zavěšení podvozku, takže se společně s podvozkem zavírá do trupu.

Základní rozměry a výkony:
Rozpětí:
17,74
m
Plocha křídla: 12,60 m2
Štíhlost křídla: 24,90
Délka: 7,20 m
Výška: 1,70 m
Hmotnost prázdného kluzáku: 276,00 kg
Hmotnost vodní přítěže: 98,00 kg
Maximální vzletová hmotnost: 400,00 kg
Maximální rychlost letu: 160,00 km/h
Minimální rychlost letu: 78,00 km/h
Max. klouzavost při rychlosti 90 km/h: 1:38
Minimální opadání při 80 km/h: 0,50 m/s

Jeden z Cirrusů létá pravděpodobně i tady na sportovním letišti v Hranicích na Moravě. Vyrábělo se jich několik typů včetně typu s ocasními plochami tvaru V.



No comments: